Heli Hämäläinen Pro patria et ad gloriam Dei

Kaikki blogit puheenaiheesta Aivot

Aivotutkijat höpsivät 1

Ilmeiden tunnistaminen ei ole tunteiden tunnistamista, kuva. 

Aivoista pystytään kuvaantamaan vain puolet, koska puolet aivoista on glia-soluja, jotka eivät näy aivokuvissa. Luulisi väikkäriä väsäävän aivotutkijankin tietävän tämän: 

EEG:n lisäksi aivotutkimusta tehdään magneettikuvauksen eli MRI:n avulla. ”Mä tykkään MRI:stä, kun siinä näkee heti pään sisään. Ihminen tungetaan valtavan magneetin sisään, ja hetken päästä hänen aivonsa näkyvät ruudulla.” SK

MINÄ KÄVELEN!

22.2.2015 yöllä klo 3.30, tasan kolme vuotta sitten, makasin olohuoneen lattialla. En voinut liikuttaa itseäni, en pystynyt puhumaan. Makasin ja odotin apua.

Onneksi mieheni havahtui. Poikani soitti hätäkeskukseen ja siellä tajuttiin heti, mitä oli tapahtunut. Olin saanut aivoinfarktin. Apu tuli pian 30 km päähän Savukosken kirkoltakin, Finnhemsin helikopteri ei taaskaan päässyt sumun vuoksi lentämään ja minua lähdettiin viemään ambulanssilla kaasu pohjassa kohti 215 km päässä olevaa keskussairaalaa.

Aivot eivät ole tietokone

Käsitys ihmisen aivoista tietokoneena on kelvoton metafora, kuvat 1 ja 2. Siksi tekoälyn rakentaminen aivojen simulointiin perustuen on toivoton projekti, kuten myös esimerkiksi EU:n 1,3 miljardin Human Brain -hanke, kuva 4. Samasta syystä tietoisuus ei ole tiekokoneohjelma, kuva 3.

Digipelit kehittävät vain pelaamistaitoja ?

Aivojumppa ei kehitä aivoja (kuva) vaan aivojumppataitoa ja digipelit kehittävät vain pelitaitoja. Miksi niihin kannattaa uhrata aikaansa. Lasten vanhemmat, jotka kuvittelevat pelit hyödyllisiksi, ovat väärässä.   Neuroplastisuus ohjaa aivot väärälle raiteelle. 

http://www.wsj.com/articles/brain-exercises-dont-live-up-to-the-hype-res...

 

Aivojen tietokonemetafora on hömppää

Aivojen tietokonemetafora on hömppää kuten projektitkin jotka perustuvat siihen. Samoin Kurzweilin levittämät ajatuksen teknologisesta singulariteetista, jonka mukaan tietokoneet ylittävät aivojen kyvykkyydet vuonna 2045.

Oikeaa tekoälyä ei vielä ole kehitetty

Median kehuma tekoäly on vain räätälöityä "tekoälyä", heikkoa tekoälyä, tiettyyn tehtävään kehitettyä: Go, Shakki, Jeopardy ... IBM:n Watson on toki loistava alusta erilaisille räätälöidyille kehitelmille, mutta ei sen enempää. Vahvaa tekoälyä ei ole. http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/202860-konsulttihopoa-rob...

Talouselämä höpsii singulariteetista

Ray Kurzweilin singulariteetti on käsitteenä liikkunut netissä (kuva) siitä alkaen kun Kurzweilin kirja THE SINGULARITY IS NEAR ilmestyi vuonna 2005. Tärkeimpänä perusteluna on Mooren laki elekroniikan komponentien kehityksestä. Valitettavasti singulariteetti on höpöä, määrä ei muutu laaduksi eikä tekoäly ylitä ihmisen älyä noilla perusteilla. 

 

T&T höpsii tekoälystä:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/206378-ttn-hopoa-tekoalys...

 

Konsulttihöpöä roboteista ja tekoälystä: 

Pasi Sahlberg ja digidementia

 

 Pasi Sahlberg toteaa useisiin tutkimustuloksiin viitaten, että ruutuajalla, nettisurffailulla ja kännyköiden räpläilyllä on "yhteys oppilaiden heikkeneviin oppimistuloksiin". Liika ruutuaika vaurioittaa lasten aivoja, video:

https://m..be

 

---------

 

LG:

Käsinkirjoittaminen kehittää lasten aivoja

Ns. kasvatustiede ei ole reagoinut, vaikka käsinkirjoittamista vähennetään kouluissa ja lapset pannaan näpelöimään digilaitteita. Seuraukset näkyvät lähivuosikymmeninä ihmisten aivoissa. 

Internet haittaa oppimista

Tapa miten luemme vaikuttaa oppiseen ja aivoihin. Netistä lukeminen on pinnallisempaa kuin perinteinen lineaarinen lukeminen. Haitallista etenkin koululaisille, joiden maailmankuvan kehittymiselle on olennaista uudien termien ja niihin liittyvien käsitteiden oppiminen. Käsitys, että ainahan voi hakea netistä on katastrofi maailmankuvan rakentamisessa.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä