*

Heli Hämäläinen Pro patria et ad gloriam Dei

Joulun sanoma

  • Viimeksi kun meillä oli rikkaiden johtama kristitty yhteiskunta,

sitä kutsuttiin pimeäksi ajaksi.
    Viimeksi kun meillä oli rikkaiden johtama kristitty yhteiskunta, sitä kutsuttiin pimeäksi ajaksi.

Yksi ystäväni toivotti minulle hyvää joulua muistuttamalla minua keskiajasta ja katolisen kirkon teokraattisesta terrorista. Ohessa kuva, johon kukaan ei ilmeisesti halua omistaa tekijänoikeuksia.

Tämä sai minut pohtimaan kristinuskon luonnetta, koska tuo kuva on hyvin kaukana tuntemastani Jeesuksesta. Jeesus opetti muun muassa mikä laissa on tärkeää: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden (Matt. 23:23). Jeesuksen sanoma ja teot olivat rajuja. Hänestä haluttiin päästä eroon hinnalla millä hyvänsä, ajoihan hän rahanvaihtajat pois temppelistä, joka vastaa pörssin heittämistä ulos kirkosta. Samoin hän rikkoi sapatin sääntöjä väittäen itseään sapatin herraksi ja paransi sairaita ja huolehti ihmisistä sapattina. Samoin hän armahti syntistä naista eikä tuominnut häntä. Jeesus oli piikki fariseusten lihassa ja siksi syyttömänä hänet hoideltiin pois päiviltä riippumaan ristillä rosvojen keskellä.

Jeesus kuitenkin oli arvokkain lopullisena uhrina ja lunastuksena. Hän nousi kuolleista ja elää. Pitkään Jeesuksen seuraajia tapettiin ja siitä myös on saanut tapaninpäivä nimensä, pyhän Stefanuksen päivä. Jeesus opettaa fariseuksia:

"Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.  Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta! (Matt. 23:34-36)

Hän ennusti kantaessaan ristiä, ettei temppelistä tule jäämään kiveä kiven päälle. Näin tapahtuikin. Emmekä enää temppeliä tarvitse, sillä Jeesus on meidän oman uskomme temppelin ylipappi kuten heprealaiskirjeessä opetetaan. Olemme Kristuksessa.

Miten yhteiskunta otti kristittyjen uskon?

Kun riittävän monta kristittyä oli uskonsa vuoksi tapettu ja kun kristinusko alkoi olla jo uhka maalliselle vallalle, oli aika ottaa se osaksi yhteiskunnan koneistoa. Miten yhteiskunta sitten otti Jeesuksen opetuksen vastaan? Se otti sen tekemällä siitä uskonnon. Uskonto sisältää hierarkiaa, rakenteita ja byrokratiaa. Uskonto on kuin Jeesuksen sarkofagi. Se ympäröi vaikean opetuksen kuin plakki. Se tekee opetuksesta yhteiskunnallisesti hyväksytyn.

Millainen on sitten uskonto ilman Jeesusta?

Uskonto ilman Jeesusta on yhteiskunnassa vahvimman oikeutta ja oikeuttaa vahvimman vallan. Uskonnossa ilman Jeesusta on armottomuutta, epäoikeudenmukaisuutta ja uskottomuutta. Toki voidaan perustaa jotain myös ateistisen humanismin varaan, mutta myös se on vallan edessä väistyvää. Uskonto ilman Jeesusta on uskonnollista lakia ja sen pakottamista. Jeesus etsi ihmistä synnin takaa, uskonto astuu Jumalan tilalle ja etsii syntiä. Tästäkin syystä Jeesus opetti ettei Isän luokse pääse kuin vain hänen kauttaan. Jeesus on radikaali meidän syntiemme tähden.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Kyllähän Jeesuksen saa kuulostamaan hyvältä ihmiseltä, jos oikein väkisin väännetään. Henkilökohtaisesti käännyn ateistisen humaanisuuden puoleen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Katsoimme jouluaattoiltana katolisen kirkon messua jonkin aikaa TV:stä. Ihmettelimme sen sisältöä, sillä paavi ja hänen upeisiin kaapuihin pukeutuneet alaisensa siunasivat viinin ja puhuivat Jeesuksen verestä. Messussa tuntuikin pääsiäisen sanoma.
Jotenkin tuo katolisen kirkon meininki oli niin kovin teatraalista. Tuli vain mieleen TV:ssä nyt jatkuva sarja Borgiat ja paavin vehkeilyt ja äpäräpoikansa toimet. Katolisen kirkon oma salainen seurakunta, joka peittelee saastaisia tekojaan ei vetoa millään lailla. Hämmentää.

Heli Hämäläinen

Pääsiäinen on läsnä myös luterilaisten joulussa, koska 1. adventin teema on "Kuninkaasi tulee nöyränä". Pääsiäisen sanoma on mukana, koska Jeesus on liaksi syntynyt Jumala (teofania) ja kuollessaan syntiemme tähden hän lunasti meidät. Ilman pääsiäistä ei joulullakaan olisi merkitystä.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset